VASK AV PARTIKKELFILTER

Dieselbiler som er laget etter den såkalte Euro 5 -normen (avgasskrav) er utstyrt med DPF.

Et diesel partikkelfilter er et system som skiller ut helse- og miljøskadelig dieselsot fra avgassen på dieselmotorer, det er bra for planeten vår.

Dessverre, noen av DPF-utstyrte biler utvikler problemer på grunn av at DPF enten er sviktende, fylles opp eller bare unnlater å utføre en regenerering riktig.
Dette kan være forårsaket av for eksempel et problem med motoren, høy kjørelengde eller kjørestilen til eieren.

Uansett hva det er, når en DPF varsellampe lyser betyr det ofte at en ganske dyr regning er på vei.

Hvordan fungerer partikkelfilteret?

DPF fanger sot som er i avgassene og lagrer den, og etter å ha kjørt en stund vil temperaturen inne i filteret være høy nok (350-500°C) for å automatisk brenne sot til CO2, vann og noe aske. Denne prosessen skjer for det meste under kontinuerlig kjøring på motorvei. Motoren bruker ikke diesel for å brenne sot, denne prosess kalles passiv regenerering.

Det er bare ved kjøring med lav hastighet i løpet av lengre tid (som bykjøring) at temperaturen holder seg for lav for passiv regenerering og filteret fylles opp til ca. 45%. På det tidspunktet starter motoren å sprøyte ekstra diesel inn i eksosen, temperaturen blir så økt til 700°C. Det meste av sotpartikler som er lagret i filteret forbrenner ved denne temperaturen. Denne prosessen kalles aktiv regenerering.

Ved forbrenning av sot er det litt aske som blir igjen, det kan ikke komme gjennom filteret. Sakte men sikkert vil filteret bli tett. Det er grunnen til at DPF etter hvert må skiftes.

Eller mye billigere >> ultralydvasket

TA KONTAKT!

Er dette interessant? Er det noe du lurer på? Ta kontakt, så tar vi en prat.